Rolowanie w zespole chronicznego zmęczenia - OMS Roller Blog

Co wpływa na brak sił i energii?

Żyjemy w czasach, w których brakuje nam czasu. Niemal każdy regularnie doświadcza uczucia zmęczenia, które towarzyszy nadmiernej ilości wykonywanej pracy. Często jesteśmy narażeni na stres, który według praw natury – powinien być tylko krótkotrwałą odpowiedzią na zagrażającą sytuację. Do gabinetów specjalistów coraz częściej trafiają osoby w sile wieku, które są „wypalone”. Na skutek bliżej nieokreślonych czynników, niektórzy z nas są narażeni na zespół chronicznego zmęczenia, który w ostatnich latach jest na oku wielu badaczy i naukowców medycznych.

Zespół chronicznego zmęczenia – co to jest?

Zespół chronicznego zmęczenia, (ang. Chronic Fatigue Syndrome – CFS) jest zaburzeniem o bardzo złożonym charakterze. Osoby cierpiące na to schorzenie odczuwają krańcowe zmęczenie, które nie mija nawet po odpoczynku. Żeby rozpocząć działania w kierunku ustalenia przyczyny CFS, taki stan musi utrzymywać się, przez co najmniej 6 miesięcy.

Chroniczne zmęczenie – przyczyny

Nauka do tej pory nie odkryła jednoznacznej przyczyny powstawania CFS. Hipotezy opierają się głównie o przewlekły stres oraz bliżej nieokreślone infekcje wirusowe. Wiemy natomiast, że osoby cierpiące z powodu chronicznego zmęczenia cierpią na szereg różnych objawów, które mogą być bardzo nietypowe. To m.in.:

  • powtarzające się infekcje, bóle gardła,
  • powiększenie węzłów chłonnych,
  • zaburzenia snu – niezdolność do „wyspania się”,
  • bóle głowy,
  • bóle mięśni i stawów o niewyjaśnionym podłożu – niespowodowane treningiem ani wysiłkiem fizycznym,
  • niezdolność do regeneracji i niewyjaśnione zmęczenie po wysiłku fizycznym lub psychicznym.

Czy zmęczenie może być problemem o podstawie psychicznej?

Badania zazwyczaj są wykonywane w kierunku zaburzeń psychicznych. Często osoby z podejrzeniem CFS trafiają na konsultację do specjalistów endokrynologów, neurologów lub internistów w celu wykluczenia zaburzeń hormonalnych, neurologicznych lub infekcji. Niestety, nie ma jednoznacznej diagnostyki, która pozwala na jasne stwierdzenie schorzenia. Wtedy wiele osób ze względu na swoje dolegliwości, trafia pod opiekę fizjoterapeuty, osteopaty oraz psychologa.

Techniki terapeutyczne w CFS

Fizjoterapia i osteopatia są skutecznymi metodami w walce z objawami CFS. Terapia manualna, powięziowa; techniki czaszkowe; pinopresura; terapia wisceralna mogą być środkami, dzięki którym pacjent pozbędzie się fizycznych objawów swojego schorzenia. Często, specjaliści podpierają swoją pracę o zadania domowe, które zalecają pacjentom do wykonania poza godzinami terapii. Jedną z technik domowych jest rolowanie i automasaż, który każdy pacjent z powodzeniem może wykonać sam.

Przykładowa autoterapia z wykorzystaniem rollera w przypadku syndromu chronicznego zmęczenia

W przypadku zespołu chronicznego zmęczenia istnieją grupy mięśniowe, o które należy zadbać najbardziej. To mięśnie podpotyliczne, mięśnie klatki piersiowej oraz grupa mięśni karku i kręgosłupa. Dzięki rollerom i piłkom do masażu pacjent jest w stanie rozpracować napięte grupy mięśniowe i zapewnić sobie ulgę. Do wykonywania tego typu autoterapii najlepszym wyborem będzie sprzęt taki jak wałek do masażu, lub OMS Duoball.

1. Ćwiczenie pierwsze obejmuje pracę nad potylicą, karkiem i mięśniami kręgosłupa.

Roller lub Duoball należy ułożyć pod głową w pozycji leżenia tyłem. Krótkimi ruchami, lekko prostując i zginając szyję należy przesuwać wałek tak, aby rozmasowywał pierwszą miękką część karku pod samą czaszką. Następnie roller lub duoball należy ułożyć w okolicy karku. Płynnym i swobodnym ruchem powoli przemieszczać roller wzdłuż kręgosłupa tak, aby na koniec dotrzeć, aż do końca kręgosłupa lędźwiowego. Jeśli potrzebne – można stosować przerwy i zatrzymywać się, aby masaż nie był zbyt bolesny. Masaż wzdłuż kręgosłupa z użyciem duoballa można wykonywać w oparciu o ścianę – jest to równie skuteczny, a jednocześnie bardziej komfortowy sposób.

Pełny masaż pleców jest zaprezentowany na naszym kanale YouTube.

2. Ćwiczenie drugie obejmuje pracę nad klatką piersiową, która w przypadku przewlekłego stresu, jest narażona na spore zmiany toniczne.

W pozycji leżenia przodem, należy podłożyć piłkę pod obojczyk tak, aby ucisnąć mięśnie klatki piersiowej. Tu najlepszym wyborem będzie piłka do masażu, aby rozmasować klatkę piersiową głęboko. Rozmasowanie mięśni piersiowych, delikatnym, okrężnym ruchem pod naciskiem własnego ciała może przynieść ulgę w bólu i sprawić, że usprawni się oddech i postawa ciała.

Rolowanie na CFS

Rolowanie mięśniowo-powięziowe jest dobrym uzupełnieniem terapii w przypadku osób cierpiących na syndrom chronicznego zmęczenia. Regularne stosowanie rollera lub piłki do masażu rozluźnia nasze ciało i może przynieść ulgę w bólu przy dolegliwościach powiązanych z przewlekłym napięciem psychicznym.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów. Oceń jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *