Ostroga piętowa - jak sobie pomóc? - OMS Roller Blog

Ostroga piętowa – dotkliwy problem

Ostroga piętowa jest schorzeniem, które dotyka bardzo dużą ilość osób – występuje u 13% populacji, z czego 5% wykazuje objawy bólowe. Ten wynik w skali kraju to ilość ogromna, dlatego warto wiedzieć, jak zapobiegać i w razie wystąpienia dolegliwości – jak reagować na ten dotkliwy problem.

Dlaczego moja stopa boli? – przyczyny powstawania ostrogi piętowej

Na początku warto wiedzieć, czym właściwie jest ostroga piętowa. Jest to zmiana zwyrodnieniowa (czyli utrwalona) w okolicy guza piętowego kości piętowej. Najczęściej występuje na jej dolnym, przyśrodkowym brzegu. Przyczyny powstawania ostrogi piętowej nie są jednolicie określone, jednak istnieje kilka czynników podwyższonego ryzyka, które niewątpliwie przyczyniają się do powstawania wyrośli kostnej. To np.:

  • wykonywanie pracy w pozycji stojącej,
  • wady posturalne stóp (płaskostopie, stopa koślawa),
  • intensywne uprawianie sportu (zwłaszcza dyscyplin biegowych, skocznych),
  • nadwaga,
  • nieprawidłowy dobór obuwia,
  • podeszły wiek.

Jak powstaje ostroga piętowa?

Ciało człowieka posiada niesamowitą zdolność adaptacji, dlatego próbuje przebudować kość piętową, która przeciążona, jest narażona na mikrourazy. Ostroga piętowa jest, więc swojego rodzaju wzmocnieniem, które jest stworzone po to, aby stopa narażona na przewlekłe zbyt mocne obciążanie mogła funkcjonować dalej. Minusem takiej sytuacji jest fakt, że dodatkowa struktura w środku stopy, (która przypomina połamaną muszlę – w końcu składa się głównie z wapnia), ciągle drażni i kłuje podeszwę od środka. Dlatego w konsekwencji powstaje ból i stan zapalny, który często ma charakter nawracający.

Dolegliwości podczas ostrogi piętowej

Osoby cierpiące z powodu ostrogi piętowej, oprócz przewlekłego bólu mogą doświadczać:

  • niewielkiego obrzęku i zaczerwienienia okolicy pięty,
  • ograniczenia możliwości swobodnego chodzenia, tym bardziej biegania,
  • charakterystycznego objawu „sztywności” z rana, która ustępuje w miarę upływu dnia.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego

Bardzo często, konsekwencją obecności ostrogi piętowej jest przewlekłe, nawracające zapalenie rozcięgna podeszwowego, które jest wyjątkowo nieprzyjemną i ograniczającą normalne funkcjonowanie kontuzją. Co zatem można robić, aby zapobiegać objawom lub jeśli już wystąpią, walczyć z nimi prostymi sposobami? Część odpowiedzi tkwi w autoterapii, czyli zabiegi, które przy pomocy prostego sprzętu mogą być wykonane przez Ciebie we własnych czterech ścianach.

Możesz pomóc sobie sam – domowy sposób na ostrogę piętową

Z pomocą w przypadku ostrogi piętowej może przyjść masaż z użyciem rollera piankowego lub piłki do masażu. Dobrym, sprawdzonym sprzętem w tym wypadku będzie OMS Mini Roller lub OMS Ball, które mogą być stosowane zamiennie. W przypadku odczuwania bólu w okolicy pięty lub chęci działania profilaktycznego – ćwiczyć można codziennie. Sposób rolowania jest uzależniony od indywidualnego progu bólu oraz możliwości czasowych. Określa się, że rolowanie stopy powinno sprawiać delikatny ból, jednak w subiektywnej skali odczuwania od 0 do 10 nie powinien on przekraczać 5-6 punktów.

Jak rolować stopy?

W pozycji siedzącej lub stojącej podłóż piłkę OMS Ball lub OMS Mini Roller pod podeszwę bosej stopy (ćwiczyć można także w skarpetkach). Następnie, delikatnie dociskając stopę w kierunku podłoża, należy wykonywać powolny ruch przetaczania piłki lub rollera w kierunku palców, a kolejno na pięty tak, aby rozluźnić całą stopę. Szczególnie można skupić się na miejscach, które sprawiają większy ból. Rolowanie stopy powinno trwać od 30 sekund do około 2 minut – taki czas pozwoli osiągnąć optymalny efekt rozprężenia i rozluźnienia podeszwy stopy, a także istotnie wpłynie na zmniejszenie dolegliwości bólowych.

Rolować stopę można nawet kilka razy dziennie w każdym miejscu – w pracy lub w domu. O tym, jak rolować stopę możesz również dowiedzieć się, oglądając nasz instruktaż.

Konsultacja z fizjoterapeutą

Pomimo dużej efektywności autoterapii w przypadku ostrogi piętowej czy zapalenia rozcięgna podeszwowego, należy pamiętać, że zawsze musi być ona uzupełniona odpowiednimi ćwiczeniami rehabilitacyjnymi w celu uzyskania trwałego efektu. Dobrze jest, więc skonsultować się z fizjoterapeutą, który pomoże dobrać techniki lecznicze oraz odpowiedni zestaw ćwiczeń.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 9

Brak głosów. Oceń jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *