fbpx

O powięzi i wałku, czyli dlaczego rolowanie jest ważne?

Dotknij swojego przedramienia i poruszaj skórą… czujesz, że się przesuwa?

Dzieje się tak, dzięki powięzi, która otacza nasze ciało niczym sieć pająka. Powięź to błona zbudowana z włóknistej, zbitej tkanki łącznej, która osłania poszczególne mięśnie i ich grupy. Tworzy nieprzerwaną, mocną sieć otulającą i napinającą poszczególne elementy ciała – mięśnie, ścięgna, więzadła i nerwy. Bez powięzi rozpadlibyśmy się na kawałki, bo tworzy ona mocny kombinezon otulający nasze ciało, ale zdarza się, że może być przyczyną bólu – zwłaszcza po wysiłku fizycznym lub przeciwnie – bezruchu. Jak z tym sobie poradzić?

Powięź i mięśnie

Cienka, elastyczna i bardzo mocna błona, czyli powięź, składa się głównie z wody. Rusza się lepiej i działa płynniej, kiedy jest nawilżona. Działa trochę jak amortyzator, dając podporę narządom, a obecne są w niej receptory czucia głębokiego, możemy odczuwać ból związany właśnie z przeciążeniem powięzi. Zdarza się, że zaczynasz intensywnie ćwiczyć, biegać, albo jeździć na rowerze i wtedy pojawia się ból. Kiedy mięśnie wykonują zbyt intensywną pracę, powięź traci elastyczność i przykleja się do mięśnia, tracąc swoją ruchomość i odpowiedni ślizg. To, że przestaje się ruszać, skutkuje jej nadmiernym napięciem, niedotlenieniem tkanek czyli niedożywieniem, a zbędne produkty przemiany materii nie są usuwane.

Miejsca w mięśniach, w których powięź traci ruchomość są tkliwe i bolesne, a ból ten może promieniować. Jeśli więc po wysiłku zaczęło cię boleć biodro a później kolano, najczęściej przyczyną jest właśnie przeciążenie tkanek, brak elastyczności powięzi, która dodatkowo słabo nawilżona – po prostu boli.

Bóle te mogą mieć charakter miejscowy i nazywane są wtedy punktami spustowymi. Mogą pojawiać się w okolicy karku, barków, piersiowego odcinka kręgosłupa, w okolicach kości krzyżowej, a już z pewnością odczujesz je w mięśniach łydek i w piszczelach.

Powięź i obrzęki

Ból w plecach i nogach najczęściej odczuwamy, kiedy powięź jest sklejona po wysiłku fizycznym lub też po bezruchu w pracy. Może to doprowadzić do pojawienia się obrzęków. Dzieje się tak dlatego, że na skutek braku przepływu płynów ustrojowych – głównie limfy – tworzą się zastoje. Ważne jest, aby prawidłowo zdiagnozować przyczynę pojawienia się obrzęków, niemniej odpowiednie działanie na powięź pozwoli tego uniknąć.

banner OMS Roller

Wyroluj powięź

Aby skutecznie przeciwdziałać bólom po treningu, po ciężkim dniu w pracy, kiedy siedzimy w jednej pozycji i mamy poczucie usztywnienia całego ciała, najlepszy będzie automasaż za pomocą specjalnego wałka. Niezmiernie przydatny i o odpowiedniej twardości będzie wałek OMS Roller, zaprojektowany przez lekarza ortopedę.

Jeśli kupujesz nowe ubrania i buty do ćwiczeń, to koniecznie kup również wałek do masażu, bo naprawdę jest on niezbędny, aby twoje mięśnie nie bolały po wysiłku. Wałek do rolowania musi mieć odpowiednią twardość i strukturę. Osoby początkujące powinny rozpocząć przygodę z rolowaniem od wałka o mniejszej gęstości. Rolkę do masażu należy dobrać odpowiednio do zaawansowania. Ważna jest też struktura rollera. Wałki do masażu z wypustkami powinny być stosowane jedynie przed treningiem. Najbardziej uniwersalne są płaskie rolki do automasażu, sprawdzające się świetnie zarówno przed, jak i po wysiłku, a także po całym dniu w biurze.

Powięź i OMS Roller

Jeśli czujesz napięcie w barkach, plecach i nogach, naprawdę wystarczy kilkanaście minut, aby poczuć, że twoje ciało inaczej funkcjonuje.

Rolowanie to automasaż, który rozluźnia powięź i wpływa na jej elastyczność, odpowiednie dotlenienie i ukrwienie. Masaż powięzi w efekcie rozluźnia mięśnie, pomaga usunąć obrzęki, a powinien on trwać maksymalnie 3 minuty na jedną partię mięśni. Omijaj strefy podkolanowe i kości, unikaj miejsc, w których możesz mieć rany i siniaki, skup się na tkankach miękkich.

Rolowanie jest proste, bo wystarczy odpowiedni wałek i mata, na której siedzisz lub leżysz. Nie jest ono na początku przyjemne, bo sklejona powięź, w której znajdują się receptory bólowe reaguje jak powinna, czyli boli, ale stopniowo staje się to znośne. Z pewnością odczujesz ulgę w mięśniach.

Jeśli zniechęcisz się do rolowania, będą one spięte, stracą na elastyczności, mogą się pojawiać w nich stany zapalne a w rezultacie – kontuzje wykluczające z aktywności fizycznej.

Rolowanie świetnie sprawdzi się w rozluźnianiu punktów spustowych, wpłynie na stan i jakość twoich treningów i z pewnością oddali Cię od kontuzji.

OMS Ball Dankowski i Haraslin

OMS Roller zapewnia optymalne działanie na tkanki. Rolowanie można wykonywać przed treningiem, w ramach rozgrzewki, ale jest również niezastąpione po wysiłku fizycznym. Szczególnie docenią je twoje piszczele i łydki, zwłaszcza, jeśli zaczynasz przygodę z bieganiem. Jeśli masz pracę siedzącą, czujesz napięcie w barkach i w dolnej części kręgosłupa – dzięki rolowaniu możesz również usprawnić swoje ciało, które zyska elastyczność, a tym samym – będzie ci sprawiać mniej bólu.

To jak, spróbujesz z OMS Roller?

Odwiedź sklep z rollerami OMS i sprawdź ofertę.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów. Oceń jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *